Saturday 16 January 2021

PKP 1.0 & PKP 2.0 (038)

Tadi mak saya missed call. Tandanya, saya kena return call. Kalau in real, ibarat mak panggil nama kita, dan kita nyaut (sahut), "Saya!" Dan terus pergi dekat mak ❤️

Sedang saya bertukar khabar dengan mak, mak asyik kata line terganggu, putus-putus. Dan pada masa yang sama, surau belakang rumah sedang mengalunkan zikir munajat.

"Zikir Munajat" MasyaAllah. Sekarang dah PKP 2.0. Teringat saya kepada PKP 1.0 dulu. Lama kan... MasyaAllah.. Allahuakbar. Banyak episod-episod yang bersilih ganti sepanjang PKP 1.0. Episod = segala suasana, perasaan, perkara yang dihadapi, dialami, diuji dengan rindu, dan diberi. Sayangnya, saya belum pernah duduk dan cuba mencatat setiap peristiwa yang berharga itu. Dari bulan ke bulan. Dan sampailah ke hari ini, tiba pula PKP 2.0.

"Zikir Munajat" ni bagi saya nostalgik untuk PKP ini. Masa PKP 1.0. Bagaimana boleh lupa.. Semasa surau dan masjid mula dihentikan solat secara berjemaah, yang ada cuma azan. Kemudian, lepas azan, akan ada satu pengumuman. Tidak lama dalam beberapa tempoh, Majlis Agama Islam mula mengajak masyarakat untuk mengamalkan Zikir Munajat. Dan mula terdengar pada corong pembesar suara surau/masjid mula membacakan Zikir Munajat. MasyaAllah sayu. Tapi, duka di hati sedikit terubat dengan alunan zikir itu yang sampai ke telinga dan jiwa.

Dalam tempoh itu, saya masih bekerja dalam sektor paling penting semasa COVID-19 ni. Menjadi sebahagian dalam anggota kesihatan. Saya sempat melihat, menyaksikan dan mengalami kekalutan pada awal kehadiran COVID-19 di bumi ini dan bila ia sampai juga ke Malaysia. Klinik daripada menerima kunjungan yang ramai kemudiannya mula berubah-ubah disebabkan pengamalan SOP dari semasa ke semasa. Bila balik rumah, perkara pertama saya kena buat, cuci tangan di luar rumah menggunakan air sabun, kemudian melangkah pada petak lantai mozek yang saya hadkan untuk pergerakan saya ke tandas. Sepersalinan pakaian sudah disiapkan supaya balik kena terus mandi. Baju pun kena terus rendam dan cuci. Kemudian setelah selesai bersihkan diri, lantai yang dipijak tadi pula perlu di-mop. Langkah-langkah itulah menjadi rutin sehari-hari. Agak penat.. Sangat berjaga-jaga pada waktu itu. 

Bila malam, selepas Maghrib, alhamdulillah jiwa yang penat itu terubat dengan zikir munajat itu. Alhamdulillah, sempat juga saya sertai. Selain zikir munajat, di radio pula selepas Isya' dialunkan "Ratib al-Haddad" tapi saya tak ingat pula itu bermula semasa Ramadhan tiba atau bila. Itulah pertama kali saya mengenali pula amalan zikir "Ratib al-Haddad" dan.. kegemaran saya adalah bacaan oleh Ustaz Abdullah Fahmi. Ada masa, bila-bila saya akan buka melalui Youtube (berdurasi +-33mins). Walaupun tidak dapat ikuti sepenuhnya, cukup ia mententeramkan jiwa. Tapi sekarang kalau buka, kurang 'best' sebab terganggu dengan iklan-iklan yang nak kena alert pula dengan butang "skip". (Ya, sangat terganggu dengan iklan tu)

Saya bersyukur dengan tempat yang saya menetap sekarang. Syukur, sebab Allah bagi tempat yang tepat dan terbaik untuk saya. Sudah hampir 3 tahun (1 Feb, Hari Wilayah). Sebab apa, persekitaran yang masih terjaga dari segi kerohaniannya. Surau di belakang rumah ini, masyaAllah. Saya selalu kagum dengan orang-orang yang menghidupkannya tak kira masa. Bila surau hidup. Kampung ini juga terasa hidup. Saya yakin, ujian Swab yang saya pernah buat satu masa haritu, di mana semua orang yang terlibat disahkan negatif, salah satunya (one of) disebabkan rahmat Allah bagi pada penduduk kampung ini. Semoga Allah terus jaga dan jaga.

Apabila surau & masjid mula boleh beroperasi mengikut SOP, surau belakang rumah saya ini tukar 'tune' sikit. Dah tak buat zikir munajat. Tapi, mereka akan buat bacaan surah-surah pilihan. Kalau tidak silap saya, dimulakan dengan Surah Yaasin atau Surah al-Mulk, yang memang akan dibacakan SETIAP malam, antara Maghrib & Isya'. Kemudian mula tukar surah-surah lain apabila bertukar minggu. Yang penting, pasti ADA. Dan tibalah hari ini, saya mula perasan, mereka sudah mulakan semula zikir munajat itu kembali.

MasyaAllah. Saya ingat, dulu. Masa PKP 1.0, saya memang jaga betul zikir munajat itu. Saya cuba amalkan juga. Sampailah one day, masa rasa macam nak give up dengan kes naik apa semua, tetiba Allah kasi berita gembira kalau tidak silap masa tu pertama kali jumlah kes yang sembuh telah mengalahkan jumlah kes yang baru. Burst into tears masa tu. 

Hmm... Cukuplah dah coret panjang. InsyaAllah kalau ada kesempatan lagi, saya muatkan di sini. Harapnya tidak sia-sia. InsyaAllah.

Catatan, 
MimRa.
04 Jamadilakhir 1442H,
17 Januari 2021.

First edition: 17/01/2021

No comments:

Post a Comment

Kes Bunuh Di Malaysia Meningkat (CG003)

#tanyaapahariini #chatgpt "Kenapa kebelakangan ini ramai orang berani membunuh di Malaysia" Masalah peningkatan jenayah, termasuk ...