Saturday 23 January 2021

Jangan tahan, menangis jelah! (041)

Eh.
Itu ayat yang saya akan katakan kepada anak-anak buah saya. Seorang lelaki berumur 6 tahun, manakala kakaknya 8 tahun. MasyaAllah. Disebabkan Covid-19 ni, banyak perkembangan mereka yang saya tidak dapat ikuti.

Ada masa tu, jika diingat kembali masa-masa bersama mereka, antara peristiwa yang saya sukar untuk lupakan bila melihat mereka dimarahi, dan sudah tentu sebagai kanak-kanak mereka ada perasaan takut dan bersalah. Tetapi, disebabkan (mungkin) terlalu kerap dimarahi, dan disuruh untuk diam jangan menangis, saya yakin perkara itu boleh membantutkan perkembangan emosi mereka. Ya, saya bukannya mahir sangat pun tentang psikologi ni. Tapi, lihat sahajalah air muka mereka. Tidak sampai hati.

"Umar, mengangislah, jangan tahan," saya menyuruhnya.
Kalau dengan kakaknya, Fatimah Azzahra, dah tak ada dah nak cakap macam tu, saya melambai tangan isyarat untuk saya dakapi, luahkanlah rasa pada saya. Dia akan datang berlari dan saya akan menyambutnya. Kemudian saya akan bawanya perlahan-lahan ke tempat lain, lebih terasing daripada orang lain. Saya pun tidak tahu apakah tindakan saya ini disarankan atau perlu dibiarkan dan didik mereka untuk menahan.

Bagi saya, pada umur yang masih terlalu kecil ini, tindakan membiarkan itu bukanlah yang terbaik. Depresi kanak-kanak yang saya bimbang. Saya tidak mahu mereka membesar dalam keadaan memendam perasaan. Perlahan-lahan perlu ajar mereka ada tempat terbaik untuk mereka luahkan, iaitu kepada Allah. Usia kanak-kanak bukanlah dijadikan alasan terlalu muda untuk memahami tauhid. Cuma cara itu perlu berhati-hati. Ya, sekali lagi, saya bukan orang yang arif. Tapi, saya tahu pendidikan yang sesuai perlu diteliti supaya anak-anak seimbang perkembangan emosi, jasmani dan.. rohani.

Itu untuk kanak-kanak.
Untuk kita yang dewasa?
Menangislah wahai saudaraku..

Menangislah kepada Tuhan yang mendatangkan kesedihan, kenikmatan, ujian, kegelisahan, kebingungan, kekeliruan, berita gembira dan segala apa yang mendatangi jiwa.
Menangislah kepada Tuhan Yang Maha Mentakdirkan.
Menangislah bersama harapan yakni doa. Dengan itu, setiap air mata yang mengalir tidak akan menjadi suatu yang sia-sia.. Dan Allah sangat malu kepada hamba-Nya yang berdoa tanpa diberi apa-apa.

Wallahu'alam.

Catatan,
MimRa.
11 Jamadilakhir 1442H,
24 Januari 2021.

First edition: 24/01/2021

No comments:

Post a Comment

Kes Bunuh Di Malaysia Meningkat (CG003)

#tanyaapahariini #chatgpt "Kenapa kebelakangan ini ramai orang berani membunuh di Malaysia" Masalah peningkatan jenayah, termasuk ...