Friday 22 January 2021

She would do that (040)

Minggu ini, ada satu video tular dekat salah satu platform Social Media (Twitter) tentang seorang Pakar Mata dan juga Pakar Motivasi yang dikecam disebabkan statement beliau seolah-olah sudah melepasi had kepakaran beliau. Saya tengok saja dulu. Beberapa reply kepada posting yang berkenaan saya baca. Terdetik dalam hati, "This is just a cut from the original recording. Pasti akan jadi kejutan untuk Prof bila dapat tahu sudut pandang netizen. But, I know she would able to handle it professionally, insyaAllah,"

Alhamdulillah, bila buka notifikasi pada awal pagi keesokannya, beliau telah pun melakukannya, iaitu permohonan maaf secara terbuka. 

I love her points of muhasabah.
"Terlampau konfiden, sombong, rasa pandai sangat,"
Bagaimana beliau memanjatkan rasa hormat pada ahli pakar yang lebih pakar pada isu yang disebutkannya.
Yang penting, beliau tetap tenang menangani isu tu. I believe kekuatan itu datang daripada kekuatan yang Allah beri pada dia, yang dia minta pada taubat dan munajatnya.
That's how she handle her patients, her audiences, netizens, and might be "haters".

Bila kita dapat satu-satu info, banyak sudut kita kena nilai. Tak boleh terus melatah dan terus share. Mungkin niat kita ada sedikit baik sebab nak orang tahu "dia tak semua betul," tapi apa yang kita dapat? Atau sejauh mana kesan daripada yang kita sebarkan.

Memang patut ramai terkejut, tak sangka. Sebab terlalu banyak motivasi, ilmu, yang didapati daripadanya. Malah, beberapa generasi termasuk ibu ayah kita senang dengan input yang diberinya.

Kadang kan, ada sesetengah orang berpandangan bahawa orang baik bila buat salah dan apabila salah dia itu diketahui, lalu orang kecam, mereka mengatakan "jangan fikir orang macam tu semuanya baik," seolah-olah "jangan percayakannya lagi, dia tidak layak diikuti lagi," pandangan mereka sedang menghasut kita untuk lebih berburuk-sangka pada orang itu. Maka terputuslah ilmu daripada dia yang selama ni telah mendidik kita, disebabkan diri kita sendiri. Dengan satu isu sahaja. Segala ilmunya kita terus tolak. Na'uzubillah.

Setiap teguran atau kecaman itu ada limitnya. Perlu ada tujuannya. Ada kecaman yang ya mungkin itu adalah salah satu cara yang paling 'hikmah' untuk menegur sebab kalau tegur cara baik atau cara lain mungkin tak berkesan. Tapi, perlu mengira limitnya. Dan adakah akan membawa lebih banyak mudarat atau kebaikan?

Saya pernah sekali mengecam satu tindakan oleh satu pihak di FB ini lah, dahulu kala. Tiba-tiba, saya dapat PM daripada seorang kenalan yang menegur cara saya itu salah dan saya rasa masa tu saya masih rasa saya ini betul. Tapi, bila dah lama-lama, Allah jentik juga hati. Syukurlah, Allah beri peluang kepada saya untuk ditegur secara sembunyi berbanding dikritik secara terbuka. Moga Allah rahmati kawan saya itu. Jika diimbau kembali memori di sekolah, kami memang pernah ada isu tentang tegur menegur ini juga. Tapi, alhamdulillah bila dah lebih dewasa ini lebih dimatangkan fikiran. Perlu berhati-hati ketika menyampaikan, dan berlapang dada apabila ditegur, dan ya saya juga masih manusia yang tidak lari daripada mengulangi kesilapan jua. Alhamdulillah kami masih berkawan di FB ini. Ya, antara perkara yang paling saya takuti adalah apabila tersilap kata yang sehingga menyebabkan putus saudara. Kalau bahasa internet ni lebih dekat dengan fungsi "Block" atau "Unfriend".

Ilmu komunikasi ni teramat luas, yang saya sendiri memang tak pernah sempat terokai. Komunikasi ni ada seni dia, ada pantang larangnya. Tetap, ini semua pandangan peribadi saya sahaja. Mahu juga bercakap perkara yang tidak diketahui..

Disebabkan semua manusia berbeza pemikiran, tidak semua orang dapat menerima sesuatu pandangan sepertimana yang dikehendaki orang penyampai. Itu dari segi penerimaan, belum lagi apabila disalah fahami. Contohnya, kita cakap "A" tapi dia faham "B", dan bila kita cuba terangkan malah dia faham sebagai "C" pula. Sangat kompleks. Sehingga saya pun sudah semakin keliru apa yang saya ingin ketengahkan dalam entri kali ini. MasyaAllah 😅

Baiklah, harap adalah point dan manfaat yang boleh diambil oleh pembaca entri ini. Wallahu'alam, wabillahi taufiq wal hidayah.

Catatan,
MimRa.
09-10 Jamadilakhir 1442H,
22-23 Januari 2021.

"Pandanglah dengan pandangan cahaya,"

First edition: 23/01/2021

No comments:

Post a Comment

Kes Bunuh Di Malaysia Meningkat (CG003)

#tanyaapahariini #chatgpt "Kenapa kebelakangan ini ramai orang berani membunuh di Malaysia" Masalah peningkatan jenayah, termasuk ...