Thursday 28 March 2024

Soalan Juri CDMY 2024 (120)

Bismillah.
Saya masih terngiang-ngiang dengan dua soalan yang dikemukakan juri semasa temuduga Calon Daie Muda Yadim 2024 yang berlangsung 26 Mac 2024 yang lepas di Pejabat Yadim, Institut Latihan Dakwah Yadim (INDAH).

Sebagai seorang yang sukakan diskusi yang melibatkan critical thinking dan problem solving, penamatan sesi temu duga tanpa maklum balas (yang memuaskan hati) terhadap jawapan saya, membuatkan topik itu seolah-olah tidak ditutup. Itulah lumrah temu duga kan, ia bukan diskusi. Ia adalah ujian saringan.

Baik.

Soalan 1: Bagaimana anda ingin membantu seorang gay yang meminta pertolongan daripada anda, bahawa dia ingin berubah kepada yang lebih baik, namun setiap kali berusaha untuk tinggalkan, pasti dia gagal dan terus mengulanginya?

Soalan 2: Barkaitan isu buli di sekolah asrama sehingga melibatkan kematian mangsa buli, pada pendapat anda bagaimana cara untuk membendung masalah ini?

Antara dua soalan ini, soalan no.2 cukup merunsingkan. Kerana ianya lebih dekat dengan hati, apabila saya memikirkan masa depan anak-anak buah saya yang barangkali akan memasuki sekolah berasrama juga.

Apa sebenarnya cara yang terbaik?
Soalan ini terus tidak henti mendatangi.

Saya sempat membincangkan soalan ini bersama adik-adik latihan industri di tempat kerja. Salah seorangnya mencadangkan agar jika mahu anak selamat daripada menjadi mangsa buli, usahlah hantar di sekolah asrama.
Sorotan daripada cadangan ini, saya dapat mengembangkan jawapan-jawapan lain iaitu:
1. Penyediaan modul ketahanan diri yang mengajar murid atau pelajar untuk berani. Hal ini menjawab situasi mangsa yang terus dibuli kerana takut untuk melaporkan kepada guru.
2. Dari sudut imaginasi atau inovasi, saya membayangkan andailah ada sensor seperti alat pemadam kebakaran jenis sprinkler yang berupaya mengesan situasi buli (sepertimana sprinkler mengesan asap) lalu memberi isyarat kepada bahagian keselamatan sekolah. Namun, imaginasi ini jauh daripada realiti, tetapi saya tetap yakin ia tidak mustahil. Cuma apabila menyebut tentang penggunaan CCTV atau teknologi yang lain, pasti akan memakan kos yang tinggi. Saya juga ada menyebut tentang sejenis butang keselamatan yang kebiasaannya diletakkan pada kaunter bayaran di pasaraya. Persoalannya adakah butang itu perlu diberi kepada semua pelajar? Lalu, terasa tidak realistik.

Dalam kesempatan ini, turut ingin mengemukakan jawapan saya kepada juri pada tempoh hari untuk ingatan saya sepanjang masa, seperti di bawah:
1. Tingkatkan pengawasan sekolah oleh warden yang bertugas terutama sekali pada waktu malam, yang disyaki waktu paling kerap berlaku pembulian.
2. Tingkat program kerohanian yang menekankan aspek persahabatan.

Wallahu'alam.
Sekian sahaja catatan kali ini.
Semoga saya berjaya menambat hati juri, aamiin.

Catatan,
MimRa.
[18 Ramadan 1445H]
28.03.2024

No comments:

Post a Comment

Kes Bunuh Di Malaysia Meningkat (CG003)

#tanyaapahariini #chatgpt "Kenapa kebelakangan ini ramai orang berani membunuh di Malaysia" Masalah peningkatan jenayah, termasuk ...