Saturday 30 January 2021

Cara meletakkannya (043)

Pernah tak kita muhasabah cara kita memberi sedekah?
Astaghfirullahalazim. Saya berasa kesal sangat pagi ini. "How rude am I,"
Baru-baru ini Allah sudah beri peringatan melalui ucapan oleh ustaz/ustazah/DJ Radio yang saya tak ingat dengar masa bila dan dekat mana. 
Mesejnya tentang adab beri sedekah;
- jangan membuatkan orang yang diberi itu merasa hina dengan pemberian
- jangan mention itu sedekah sebaliknya hadiah

Tapi, apa yang saya telah lakukan?
Saya melintasi seorang peminta sedekah di tepi jalan, sambil meletakkan duit dengan cara seolah-olah macam 'orang yang membuang sampah di tepi jalan'. Masukkan endah tak endah, macam kalau ada dialog tu, "nah, hambiklah,"
Orang itu punyalah ucap "Alhamdulillah," "terima kasih.. terima kasih.." tapi saya berlalu pergi macam hina sangat orang tu saya buat.

Ya Allah.. dosa apakah ini saya buat pada pagi hari? Mana akhlak? Saya lagi kesal sebab saya pakai baju tshirt labuh. Saya tak tahulah kalau ada orang nampak attitude saya yang sebegitu, ia akan mencalarkan imej muslimah. Orang mungkin akan bersangka-sangka dengan perbuatan saya itu. Astaghfirullahalazim.

Saya catat di sini bukan untuk membuka aib sendiri. Tetapi, supaya memberi peringatan kepada diri saya dan pembaca. 

DALAM SATU KEBAIKAN YANG KITA BUAT, KENA JAGA ADABNYA. Hablumminallah, hablumminannas... Ingat tu.

Jangan asal buat, tak peduli perasaan orang lain. Astaghfirullahalazim. 
Malah sayalah yang lebih hina bila saya buat macam tu.

Catatan,
MimRa.
18 Jamadilakhir 1442H,
31 Januari 2021.

First edition: 31/01/2021

No comments:

Post a Comment

Kes Bunuh Di Malaysia Meningkat (CG003)

#tanyaapahariini #chatgpt "Kenapa kebelakangan ini ramai orang berani membunuh di Malaysia" Masalah peningkatan jenayah, termasuk ...