Monday 21 December 2020

A clone (037)

Kadang tu, ada juga kan rasa macam.. Ya Allah, I need a spare. Dia bukannya rasa seperti "24 jam sehari itu tidak cukup," tapi rasa yang I want to delegate myself to another me. Yeah, similar meaning like "a clone". Kita tak mau bagi orang lain, kita nak kita sendiri buat tetapi, bukan dengan satu jasad 😄

Kita nak seimbang dunia akhirat. Kita ada perancangan, tapi perancangan itu selalu clash antara satu sama lain. Tapi, bukanlah macam magnet tu, tolak terus bila jumpa sama kutub.

The reason is, kita faham orang lain bukan boleh betul-betul 'masuk' dengan cara kita, by which kita nak apa yang kita nak buat tu terhasil dengan cara kita bukan cara dia. (Eh, acano tu..) It's a about a 'trust'. We can't or hard to delegate to people because we know they might not do it with 'berlapang dada' (not willing to do it). Zaman kita ini, kita hidup dikelilingi dengan manusia yang bersifat mempunyai kepentingan diri sendiri, eh termasuklah kita juga. Kita pun bukan senang-senang nak terima apa yang orang minta kita untuk buat kan? So why not kita ada 'clone' kita? Biar clone kita buat selebihnya yang kita tak larat nak buat. Ahaa. 

Ya. Mustahil, ya ukhti.
Ingat hang tu dalam filem ka?
Hidup di dunia ini ada sunnatullah nya, kan.
Kita kena terima kenyataan, berpijak di bumi yang nyata. Allah itu Maha Adil.
Ya. Barangkali, kita belum pandai mengurus diri kepada tahap maksima. That's why ada kurang sana sini. Buat ini, itu kurang. Buat itu, ini pula kurang. MasyaAllah.

Cemburu pada orang yang perform dalam pengurusan diri sehingga mampu beri inspirasi kepada orang lain (currently on my spotlight: Neelofa). Kita bukan tak boleh menyelusuri jejak langkah mereka. Cuma... cuma apa pun tidak tahulah 😅

Ya. Setiap kita ada peranan masing-masing dekat dunia ini. Melengkapi masyarakat. Kita tak boleh nak sama dengan orang lain. Masing-masing ada takdir yang Allah dah aturkan. Walaubagaimanapun, hakikatnya tujuan kita semua sama, "inna solati wanusuki wamahyaya wamamati lillahi rabbil alamin," Ya, nak dapat syurga memang kena penat 'sikit'.

As long as kita yakin Allah ada bersama dengan kita, InsyaAllah moga Allah redha dan terima, walaupun kita ni slow-meloww, sedang orang lain hampir selaju 'burroq'. Moga kita boleh bergerak dengan lebih cergas kepada jalan menuju Allah ini... InsyaAllah.

So, kesimpulannya, we will not having a clone 😂 No. Bukan itu. Kesimpulannya, kita tetap perlu meneruskan hidup ini. Setiap langkah itu, perlu berbalik kepada Allah. "Rabbana atina fiddunya hasanah, wafil akhirati hasanah, waqina 'azabannar," jadilah yang zuhud. Zuhud yang bukan bermakna mengenepikan dunia tetapi "dunia di tangan, akhirat di hati," insyaAllah ❤️

Stay strong, kita masih berada di dunia. Memang dijanjikan pelbagai mehnah. Dengan yakin pada Allah, kita patutnya lebih kuat membawa diri dalam pengembaraan ini.

Jangan 'quit' yaa, 'cute' boleh. Ish 😆
Ya, InsyaAllah.

"Ya musorrifal qulub, sorrif qalbi 'ala tho'atik,"
"Allahumma a'inni 'ala zikrika wa syukrika wa husni 'ibadatik,"

Catatan,
MimRa.
07 Jamadilawwal 1442H,
22 Disember 2020.

First edition: 22/12/2020

No comments:

Post a Comment

Kes Bunuh Di Malaysia Meningkat (CG003)

#tanyaapahariini #chatgpt "Kenapa kebelakangan ini ramai orang berani membunuh di Malaysia" Masalah peningkatan jenayah, termasuk ...