Friday 13 November 2020

Dua Perkara Bhg. 1 (031)

Mak, I love you.

Bulan Mei 2020 sekali lagi saya bertukar tempat kerja. Setiap kali tukar kerja, antara perkara yang kita tidak boleh lari adalah "to adapt with a new working environments, the terms and conditions" Alhamdulillah, sudah genap 3 tahun (sehingga hari ini) saya menceburkan diri dalam alam pekerjaan. Jika dikira berapa kali bertukar kerja, sudah 4 kali. Bermakna tempat kerja sekarang adalah kelima. Mengapa? Wallahu'alam, orang terdekat sahaja yang mungkin dan boleh tahu.

Baiklah. Apakah dua perkara yang ingin dikongsikan. Kenapa dengan "Mak, I love you,"?

Sepanjang bekerja di tempat kerja yang sekarang, saya akui pelbagai pengalaman (ujian/cabaran & ilmu) baru yang Allah aturkan untuk saya. Jadi, dalam banyak-banyak itu, dua perkara signifikan yang saya tidak jangka dipermudahkan dengan penglibatan nasihat ibunda tercinta saya. MasyaAllah, will remain in my mind & heart.

Perkara 1: "Menutup aurat,"

Fasa 1: Setiap orang ada cita rasanya tersendiri kan? Ada orang dia suka kalau pakaian ke tempat kerja adalah uniform. Ada orang dia suka tukar-tukar. Dan saya golongan kedua. Namun, pilihan itu tiada. Jadi, saya akur. Mahu akur pun susah, lebih-lebih lagi untuk menerima kenyataan uniform yang mesti di pakai mempunyai cutting perempuan dan singkat. Allahuakbar. Allah sahaja saksi betapa dilema saya cuba negotiate dengan orang atasan namun jalan yang ada hanyalah untuk memakai saiz yang lebih besar sahaja berbanding memakai baju lelaki yang mempunyai straight cut dan hanya perlu memakai baju inner berlengan di dalam.

Fasa 2: Mungkin dalam 2 bulan saya saya memakai uniform seperti orang lain. Ya. Tahun 2020, tahun penularan Covid-19 dan "Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)". Saya pun sudah tidak ingat fasa PKP yang mana satu barulah kerajaan mengumumkan boleh merentas negeri. Minggu-minggu awal pulang ke kampung berjumpa keluarga, saya tidak memakai pakaian kerja. Sebenarnya masalah utamanya cuma satu, iaitu SINGKAT. Bagi sesetengah orang, itu bukan masalah. Tetapi, dalam agama ada hisab di situ.

Saya pernah ditegur kawan baik semasa pertama kali dapat keluar makan dengannya, sudut yang dia tegur adalah "seluar yang ketat" Ya. Sudah tentu, kalau baju sudah singkat, how could I cover the upper part of legs? And then I walked, I took things at higher level. How could I avoid it? 2 bulan itu memakai pakaian bertatacara "asal" cukup tidak selesa. Baju yang sudah memang singkat tetapi sentiasa ditarik-tarik ke bawah. Allahuakbar, moga Allah ampuni dosa-dosa saya.

Fasa 3: Sehinggalah ditakdirkan pada suatu hari, hari pulang ke kampung. Saya pulang straight dari tempat kerja, memang tiada kesempatan untuk menukar pakaian semata-mata. Sehingga tiba di kampung, melangkah masuk sahaja dan dilihat oleh ibunda, I could see she was judging my attire. "Ya Allah..." Ibunda perli-perli pun ada. Tapi, perli-perli ibunda selepas daripada itu fikirannya tidak mungkin boleh tenang tanpa cari jalan usaha kepada penyelesaian. Itulah ibunda saya. Ya, dan sayalah anaknya.

Keesokan hari, sebelum pulang ke "bandar" semula, tinggal dalam sejam masa yang dirancang untuk pulang, ibunda boleh tiba-tiba datang ke bilik bawa sehelai baju tshirt hitam abah, katanya sudah tidak dipakai, dan disuruhnya saya untuk DIY mengubahnya menjadi skirt. Haaaa? "Ok mak, nanti balik nanti saya buat," mahunya jawab seperti itu, ibunda jawab balik yang ibunda mahu saya siapkan on the spot, ibunda tak nak tangguh-tangguh dan ibunda kata ibunda nak tengok benda tu siap lepas ibunda solat Asar 😂 Barang-barang menjahit semua ibunda hulur siap-siap (jahit tangan) serba cukup-cukup. Tiada alasan! Ibunda kata kalau ibunda tak dapat tengok hasil selagi itu ibunda takkan tenang. Baik ibunda... Potong sini, potong situ, jahit sini jahit situ, masuk getah dan... Siap, alhamdulillah!
Ibunda kata, "bila awak buat hati mak senang, barulah rahmat Allah datang mencurah-curah," aamiin ya Rabbal 'alamin!
Maka bermulalah perubahan pertama yang saya lakukan.

Fasa 4: "takut tak boleh pakai macam tu"
Ya. Takut, risau. What a mess thought! Alhamdulillah syukur punyai mak sebab always push me to do the right thing until when the challenge would come barulah cari jalan lain. Without that "push" saya tak yakin yang saya boleh bawa diri ini sehingga hari ini saya masih menyarungkannya. Dan sehingga hari ini juga tidak pernah ada orang tegur yang tindakan saya menyalahi undang-undang syarikat. Pesan mak, "mana tahu daripada pakaian awak boleh jadi dakwah," that's another courage along my journey. Walaupun ibunda jauh, you are always tight in my heart. Mak telah menjadi asbab diri saya terselamat. Rabbighfirli waliwali dayya warhamhuma kama rabbayani saghira ❤️

Catatan,
MimRa.
14 November 2020,
28 Rabiulawwal 1442H.

First Edition: 14/11/2020

No comments:

Post a Comment

Kes Bunuh Di Malaysia Meningkat (CG003)

#tanyaapahariini #chatgpt "Kenapa kebelakangan ini ramai orang berani membunuh di Malaysia" Masalah peningkatan jenayah, termasuk ...