Sunday 8 November 2020

Di Sebalik Bacaan (030)

Buku: “Sekalipun Benar Dia Pendosa”

Allahumma solli ‘ala Muhammad wa ‘ala Ali Muhammad.
29 Ogos – 08 Nov 2020.
It’s a long journey for a simple book!
Almost 100% bacaan buku ini bertempat di dalam train, semasa pulang dari tempat kerja.
I never expected the challenge would be this far to get a suitable time to read a book.
Biarlah, lambat asalkan jangan berhenti.

Cuma.. Agak menyedihkan. Sebab langkah-langkah menambat isi buku tidak dapat dilakukan apabila membaca di dalam tren. Dahulu, saya boleh dapat tempat duduk semasa bekerja di kawasan Chan Sow Lin kerana tren tidak sibuk berbanding Kelana Jaya Line sekarang. Membaca sambil berdiri dalam keadaan tren bergerak dan berhenti bukanlah masa terbaik untuk mengeluarkan highlighter atau pensel untuk menanda isi penting buku. Hasilnya, bila kita nak revise semula especially ketika review buku, kita jadi “blank” ‘apa yang telah ku baca?’ Allahu..

Bagaimana ya? Dengan potensi ingatan yang tidak berapa kuat, apa inisiatif yang boleh dilakukan agar dapat kekal dalam ingatan apa yang kita baca, at least sepanjang tempoh menghabiskan satu-satu buku itu, sehingga selesai review keseluruhan buku. Adakah habis setiap satu topik kena buat summary? Allahuakbar that one would consume time and require a commitment. Terasa lemah bila “lupa” terasa macam sia-sia walaupun tidaklah sebegitu.

Apa yang susah sangat?
Saya tidak tahu ini adalah alasan atau apa. Saya menjadikan kerja 6 hari penuh seminggu sebagai alasan tidak punyai masa sesuai untuk diluangkan bagi tujuan membaca. Bila tidak membaca atau menerima ilmu, jiwa jadi kosong dan kehausan.

Review Buku
Aktiviti membuat ulasan buku menjadi penting pada diri saya kerana membantu saya ingat semula kandungan buku. Pada masa mendatang andai saya terjumpa buku itu, saya boleh flash back semula insyaAllah. Tanpa review buku, dengan ingatan yang lemah, ia takkan membantu saya melainkan perlu baca keseluruhan buku semula. Selain itu, ia menjadi kayu ukur kepada produktiviti diri. Jika sedikit review buku, bermakna sedikit buku yang dibaca, bermakna ilmu yang ditimba juga sedikit, bagaimana untuk jadi orang (golongan) yang berfikir (ulul albab)? Sebab kita sedar kita orang biasa-biasa, usahanya tidak sama dengan para ‘alim, para hafizah. Walau apa pun, saya tetap meyakini Allah al-‘Adl (Allah Maha Adil)

Anda sebagai sahabat saya, boleh berikan nasihat kepada saya?
Didahului dengan jazakumullahu khairan kasira.

Catatan,
MimRa.
22 Rabiulawwal 1442H,
08 November 2020.

First Edition: 09/11/2020

No comments:

Post a Comment

Kes Bunuh Di Malaysia Meningkat (CG003)

#tanyaapahariini #chatgpt "Kenapa kebelakangan ini ramai orang berani membunuh di Malaysia" Masalah peningkatan jenayah, termasuk ...