Thursday 18 May 2023

How we treat our non-follower? (084)

Lately, saya banyak kali jumpa di social media beberapa influencer yang membuat content dengan berjalan secara random, dan menyapa orang awam, dan bertanyakan sama ada mereka "follow" dia? Jika follow, mereka akan beri hadiah kepada follower itu.

Sebelum ni saya tidak ada tanggapan apa-apa melainkan "oh.. cara baru sekarang ni"
Namun, hari ini, saya mula memikirkan.
"How if 'influncer' tu menyapa, tapi, orang yang disapa tu tak follow?"
Is it, "maaflah bukan anda yang kami cari"?
Erk. Macam pelik di situ. Maaflah, saya melihatnya pada sudut berbeza if it also applied.
Sebelum ini, trend yang bukan baharu lagi adalah beri hadiah bertuah atau give away bagi orang yang bertuah selepas mereka melakukan sesuatu yang diminta oleh pemberi tawaran itu. Sekarang dah mula trend begini pula.
Bila sebut tentang trend di social media ni, we aware that it will expand and followed by whole world, if it is interesting dan dapat sambutan sama ada golongan tertentu sahaja atau semua sekali.
Saya mulai bimbang if trend baru ini turut diikuti oleh golongan agamawan. Adakah golongan agamawan/influencer yang menggunakan tiket dakwah sebagai content di media sosial akan turut serta?
If it happen, how it will be?
Imaginasi:
Influencer (da'i): "assalamualaikum.. boleh saya periksa sama ada akak/abang ada follow saya di Instagram/Twitter/Youtube? Sebab kalau akak/abang follow, saya nak bagi akak/abang hadiah istimewa"
Orang awam: ok.. boleh. Kejap saya buka aplikasi.
If follow,
Influencer (da'i): Tahniah akak/abang! Terima kasih kerana follow saya. Jom ikut saya beli hadiah yang akak/abang sendiri boleh pilih!
If tak follow,
Influencer (da'i): Awww, maaf kak/bang. Tak bertuah, sebab tak follow saya.
Na'uzubillahi min zalik. Semoga Allah lindungi para da'i daripada melakukan perkara yang bagi saya agak keji. Ini bukan cara Islam. Terserlah yang dimahukan hanyalah pengikut bertopengkan agama.
Inilah salah satu penyakit akhir zaman kita sekarang.
"Benda tak jadi lagi. Buat apa fikir bukan-bukan?"
This is just an example ya. Sesuatu yang belum terjadi. Supaya, tidaklah sesetangah pihak akan merasakan saya tuju kepada sesiapa.
Cuba kita fikir sejenak, trend-trend harini. Bagaimana content creator mengunakan cara yang macam-macam (ikut trend) yang sebenarnya diorang bukan marketkan keindahan Islam, tetapi mereka mengikuti arus, buat apa yang pengikut akan suka.
Termasuklah, menunjukkan kemewahan yang ada, contoh:
- House tour (buat lebih kepada nak memenuhi request follower, bukan sebab nak share ilmu dalam memilih bahan-bahan tertentu untuk mendapatkan rumah idaman)
- Kebahagiaan rumah tangga, istimewa suami isteri (yang berlebih-lebihan)
- Kereta mewah ke sana ke mari
"Kau tau ke niat orang tu? Kenapa kau nak busuk hati sangat?"
"Habistu, kalau diorang tak buat semua tu, orang pun tak seronoklah asyik nak serius je"
Ya Rabbana. Ke situ kan, jadinya.
Masyarakat kita ni dah terbiasa dengan mengharapkan kelonggaran demi kelonggaran. Akhirnya, apa yang tinggal? Goyah. Sikit-sikit nak sentitif. Sikit-sikit emosi. Sikit-sikit nak marah. "Apa semua tak boleh?" Ini semua faktornya lah.
Hidup ni bukan untuk berhibur je tau.
Hiburan tu semua sementara. Situasi harini analoginya, sama lah macam orang yang sanggup buat apa saja dekat muka, asalkan kelihatan awet muda. Kau tak sedar, sebanyak mana kau spend wang ringgit sanggup buat operate dan guna skincare itu ini, akhirnya usia engkau tetap menua. Kita sedang menghitung hari-hari yang bakal meninggalkan kita. Sampai saat, Tuan (Pencipta kita) kata, "ok, masa kau dah tamat"
Saat itulah kita dimatikan. Kehidupan yang sementara itu kita tinggalkan dan di-transitkan ke stesen-stesen ke alam abadi.
Then, apa bekal kita bawa?
Rumah cantik? Kereta mewah?
Keluarga kita yang kita pamerkan kebahagiaan tu, mampu tolong tak? Kita dah didik diorang untuk mampu tarik kita andai kita terhumban ke neraka tak?
Allahu Allah, lindungi kami. Selamatkan kami. Sempatkan kami kembali kepada-Mu sebelum ajal menjemput kami. Tiada manfaat lagi andai di alam seterusnya baru kami merayu untuk kembali kerana saat itu Engkau takkan beri peluang kepada kami lagi. Kami khilaf ya Allah. Tunjukkan kami jalan lurus menuju reda-Mu.
Sedarkah kita, kaum terdahulu menafikan kebenaran Al-Quran hanya sebab bagi diorang segala ancaman dalam Al-Quran tu tak logik dan takkan terjadi? Kita orang beriman takkan nak ada pemikiran macam tu jugak? Yang tak takut kepada hukuman Allah? Padahal, kita ni dah kira banyak sangat dah tanda-tanda bukti yang dah ditunjukkan dan kaum terdahulu tu mereka kira tak beruntung sebab tak diberi peluang kedua, apatah lagi peluang ketiga keempat macam yang kita dapat harini. Kita masih memilih untuk leka dan lalai, dan masih nak menikmati permainan dunia ini?
Marilah kita sama-sama kembali.
Sakitnya, penat jerih perjuangan Rasulullah s.a.w. nak sampaikan Islam ini kepada kita. Daripada zaman para sahabat, tabiin, tabi' tabiin, dan seterusnya jauh perjalanan nak sampai kepada kita. Sampai ke kita, semua tu macam tak ada makna pula bila kita sanggup menegakkan keseronokan yang kita mahu nikmati.
Ya kita tak sempurna, banyak dosa, keliling kita kawan-kawan tak ada yang kita boleh gerak bersama. Kita ada Allah. Maknakan keberadaan Allah yang tak pernah tinggalkan kita. Yang cipta kita semua masing-masing ada purpose dan tidak sia-sia. Kepada Dia kita kembali. Sentiasa ulangi. Selalu pulang.
---
Muhasabah
Sebagai da'i, adakah kita hanya sampaikan Islam kepada orang yang favour dengan kita sahaja? Kepada orang yang nak dengar cakap kita sahaja? Kepada orang yang selalu puji kita sahaja? Kepada orang yang tak judge kita sahaja? Kepada orang yang respon kepada kita dengan cara baik sahaja? Kepada orang yang kenal kita sahaja? Kepada orang yang berminat nak dengar agama sahaja? Bagaimana pula jika yang sebaliknya?
Sebarkanlah cinta, ikhlaskan hatimu.
Wallahu'alam.
~CM~
[28 Syawal 1444H]

No comments:

Post a Comment

Kes Bunuh Di Malaysia Meningkat (CG003)

#tanyaapahariini #chatgpt "Kenapa kebelakangan ini ramai orang berani membunuh di Malaysia" Masalah peningkatan jenayah, termasuk ...