Thursday 27 July 2023

Kata-kata (094)

Edisi: There is no coincidence! (02)

"Kurangkan berfikir, banyakkan berzikir"
(Kata-kata yg melekat pada ingatan saya disampaikan oleh Ustazah Fatimah Syarha, entah bila)
Sometimes, kata-kata yg bermanfaat ni merata ada. It's just at that time it really hit us, conditionally. Kadang orang yg berkata tu pun tak perasan yg kata-kata dia tu punyalah digarap dan menjadi pedoman kepada orang yg mendengar. Boleh jadi ia berlaku di kaki lima, boleh jadi ketika menonton movie, mendengar orang lain sedang berbual, dan boleh jadi memang orang itu sedang menasihati kita secara langsung.
Jika ia bermanfaat, maka mengalirlah manfaat itu. Jika sebaliknya, maka mengalirlah bersama nodanya.
For you to choose, which you want to take or be?
Kata-kata yang sampai kepada kita tu, termasuklah suatu takdir yang Allah s.w.t. telah takdirkan tepat pada diri kita. Either we take it, or we leave it.
Dan, sometimes juga, kita sendiri tidak pernah ingat pun kata-kata itu. Tetapi, bila tiba situasi tertentu, Allah lintaskan ingatan tepat bahawa "suatu masa dulu, aku terdengar sekian-sekian ucapan daripada si fulan" dan, kata-kata itu memandu kita.
Seperti sebagaimana kebanyakan perkataan ada sinonim dan antonimnya, begitu juga, kata-kata yg baik lawannya adalah kata-kata yg tidak baik. Ia membekas ke dalam jiwa.
Sebagai orang beriman, kata-kata yg tidak baik dan membekas ke dalam jiwa juga ada cara kita mengendalikannya. Pentingnya ilmu. Carilah jika belum pernah dijumpai. Yang kita nakkan solusi yang membawa kita kepada ketenangan.
Wallahu'alam.
Catatan,
MimRa.
[10 Muharram 1445H]

No comments:

Post a Comment

Kes Bunuh Di Malaysia Meningkat (CG003)

#tanyaapahariini #chatgpt "Kenapa kebelakangan ini ramai orang berani membunuh di Malaysia" Masalah peningkatan jenayah, termasuk ...