Wednesday 12 July 2023

Anak-anak perempuan kita (091)

Allahumma solli 'ala Muhammad wa'ala ali Muhammad 🤍

Selalu terpacul di mulut-mulut orang perempuan kebanyakan yang mengatakan "penatnya jadi perempuan"
Kadang-kadang ucapan tu tidak serious pun. But, still it's a sentence that might originally come from heart.
Boleh jadi dituturkan mengikut keadaan, especially bila penat. Contohnya, bila nak cari tempat makan apa, nak pilih baju apa, menghadapi keuzuran, dan macam-macam lah lagi.
Dan, ada juga para ibu bapa yang terasa berat tanggungjawab apabila menerima kelahiran anak perempuan, kerana memikirkan cabaran dalam membesarkannya dan menjaga mereka, daripada kecil sehingga tumbuh dewasa.
Sebelum ini, pernah juga saya menulis tentang untungnya orang lelaki. Seolah-olah macam saya ni tidak bersyukur / kurang bersyukur ditakdirkan lahir sebagai perempuan, na'uzubillah. Bukanlah begitu niatnya, barangkali menulis ketika beremosi pada suatu hal. Penulisan itu, setelah dirujuk kepada seorang ustaz, ustaz itu malah menekankan kepada saya bahawa kesemua isi penulisan saya itu dikalahkan dengan kemuliaan wanita yang bergelar ibu. Syurga (reda Allah) itu dibawah telapak kaki mereka.
Dalam kesempatan ini, kita doakan hidayah buat kawan-kawan yang diuji dengan perasaan dan keinginan menukar jantina disebabkan kecelaruan pemahaman tentang fitrah yang Allah takdirkan. Jika mereka berjaya dalam mujahadah mereka, mereka boleh jadi lebih baik daripada kita. Allah cintakan pendosa yang bertaubat, termasuklah kita. But (if - no, we are), we pendosa tapi tak bertaubat? Hinalah kita.
Baiklah, kembali kepada tadi. Tentang perempuan. Hari ini (exactly, semalam), Allah ilhamkan kepada saya untuk memikirkan tentang keistimewaan perempuan. Ia berbunyi:
"Cuba awak fikirkan, anak-anak Rasulullah s.a.w. yang dipanjangkan umur, semuanya perempuan - contohnya Saidatina Fatimah r.a."
"Bermakna, kita ada contoh tauladan yang sangat besar dan agong dalam didikan seorang perempuan, yakni didikan Rasulullah s.a.w. dalam membesarkan anak-anak perempuannya sejak lahir, kanak-kanak, usia baligh, dan mendewasa"
"You should explore this!"
MasyaAllah❤️
Jika contoh tauladan para rijal (orang lelaki) selain Rasulullah s.a.w. sendiri adalah para nabi, para sahabat Rasulullah s.a.w., para pemimpin Khulafa' Ar-Rasyidin, tabiin, tabi' tabiin, para imam setiap mazhab, para ilmuwan Islam, para ulamak dan para lainnya dalam menegakkan Islam. Daripada karakter yang paling lembut, sehingga yang paling garang. Daripada yang paling 'hodoh' kepada yang paling tampan. Daripada yang fakir sehingga yang paling kaya.
Wanita pun ada! For sure, wanita might be 'behind the scene' bagi memelihara kemuliaan dan 'kerahsiaan' (ketidakterbukaan) seorang wanita. Wanita tetap bergerak dalam arus perkembangan Islam.
Ada kata mutiara yang mengatakan "jika hancur wanita, maka hancurlah negara" (petikan puisi/ucapan yang selalu berlegar di siaran radio ikim)
Let's explore more sirah about wanita-wanita contoh! A lot of recommended books on this.
Dear girls, women,
Jom didik diri kita dengan acuan Rasulullah s.a.w., insan termulia, didikan penuh akhlak dan menyeluruh. Percayalah!
You can do this! Allahumma solli 'ala Muhammad wa'ala ali Muhammad 🤍
The most inspiring women that always come to my mind:
1. Rabiatul Adawiyah
2. Saidatina Aisyah r.a.
3. Zainab Al-Ghazali
4. Saidatina Fatimah r.a.
5. Ibu Imam An-Nawawi r.a.
- Saidatina Khadijah r.a., yes. But she is in another level.
- Who's yours?
Saya prefer mengambil contoh daripada sirah berbanding kontemporeri, kerana mereka yang dalam sirah sudah dinyatakan pengakhiran hidup mereka, berbanding yang masih hidup sekarang.
- Namun, segala yang baik sama ada yang datang daripada yang hidup atau yang mati, yang muda atau tua, yang Islam mahupun bukan Islam, serta lainnya, tetap kita boleh jadikan contoh ikutan (perlu pandai bezakan sempadannya dengan yang tidak baikl/buruk/melampaui batas)
- "Seseorang itu akan mati sebagaimana hidupnya"
Another thing, ada satu buku yang saya currently baca (from time to time) "Berbicara Tentang Perempuan" oleh Buya Hamka, terbitan Jejak Tarbiah; yang boleh dijadikan panduan dalam memahami fitrah dan kemuliaan seorang perempuan (my expectations to this books - memandangkan baru baca cover buku depan belakang dan sehingga halaman 13 per 167). More to learn, insyaAllah!
Wallahu'alam.
Semoga bermanfaat.
~CM~
[04 Zulhijjah 1444H]
23/06/2023

No comments:

Post a Comment

Kes Bunuh Di Malaysia Meningkat (CG003)

#tanyaapahariini #chatgpt "Kenapa kebelakangan ini ramai orang berani membunuh di Malaysia" Masalah peningkatan jenayah, termasuk ...