Thursday 15 February 2024

Kasih Sahabat (113)

Jika kita ingin merasa kecewa dengan layanan sahabat kepada kita,

Fikirkanlah kembali, sepanjang bersamanya, adakah kehendak dia selalu dibantu olehmu, atau, yang banyak adalah kehendakmu cuba dibantunya.

Tidak. Sahabatmu bukan sengaja berjauhan denganmu. Sedarilah hakikat hidup ini, masing-masing menuju tujuan yang ingin dicapainya. Maka, keseriusannya menuju tujuan akan dapat dilihat dengan siapa dia sering bersama pada kebanyakan masa. Pergaulannya memanifestasikan jalan yang dipilihnya.

Tidak. Sahabatmu bukan meninggalkanmu. Mereka setia denganmu. Cuma, hidup ini setiap orang ada prioriti.
"Habis, aku bukan prioriti dia?"

Tundukkan emosimu, sahabat. Jangan hidup berpandukan emosi yang melampau.

Seorang sahabat bukanlah pendamping kita.

"Habistu, selama ini dia kawan dengan aku sebab nak sesuatu daripada aku? Dia tidak ikhlas!"

Ikhlas itu apa?
Ikhlas itu apa?
Ikhlas itu.. apa?

Melakukan sesuatu tanpa mengharapkan balasan daripada orang yang diberi, tetapi berharaplah balasan baik daripada Tuhan yang mendatangkannya kepadamu.

[Atau mungkin, engkau mahu menyalahkannya bahawa dia tidak ikhlas, sedang diri engkau yang sedang mengharapkannya? Berharap agar pemberian kasihmu dibalas dengan kasih ingatan padamu]

Dia bukan lupa apatah lagi melupaimu.
Akan datang suatu masa, dia akan bertanya khabarmu. Malah, kesibukan dunia menghalang dia untuk menghubungimu. Kerana, sudah tentu, apabila mula dihubungi, tempoh tiga jam minima itu tidak cukup menghilangkan kerinduan. Maka, dia perlu mencari dan merancang masa lain. Dia merasa, "takkanlah dia sedang rancak meluahkan isi hatinya kepadaku, tiba-tiba aku perlu meminta diri kerana ingin melakukan itu dan ini. Kasihan dia tidak habis bercerita, dan merasa 'rejected'"

Dan pada waktu itu, dia hanya mewakilkan Allah untuk menjagamu dari jauh.

Sahabat, ketahuilah, sahabatmu amat mencintaimu. Dia peduli padamu. Dia turut gembira melihatmu gembira bersama keluargamu. Dan dia turut bersedih ketikamu ditimpa kesusahan. Cuma sahabat juga manusia yang punyai keterbatasan kemampuan untuk memenuhi kehendak-kehendak manusia di sekelilingnya.

Bukankah kita sebagai sahabat, ingin agar difahami? Mulakanlah dengan diri kita dahulu. Kerana kita hanya mampu mengawal diri, dan tidak orang lain.

Allah itu Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Mengetahui, Maha Menjaga, Maha Wakil.

Cukuplah bagiku Allah.
Hasbunallah, wani'mal wakil.

Wakilkanlah Allah di dalam doa kebaikan daripadamu kepada sahabat yang dicintaimu, juga yang telah dibencimu. Andai ada kesilapannya yang telah mengguris hatimu, maafkanlah dia, redailah dia. Kemaafanmu barangkali bisa mengeluarkannya daripada kesulitan yang dia sedang hadapi.

---

(Lagu "Untukmu Teman" dendangan Brothers)

---

Catatan,
MimRa.
[06 Syaaban 1445H]
16.02.2024

No comments:

Post a Comment

Kes Bunuh Di Malaysia Meningkat (CG003)

#tanyaapahariini #chatgpt "Kenapa kebelakangan ini ramai orang berani membunuh di Malaysia" Masalah peningkatan jenayah, termasuk ...