Saturday 17 February 2024

Digital Dakwah Masterclass: Islamic Content Creation (115)

Apabila kita melihat poster ini, apa yang kita jangkakan?

---

Alhamdulillah, berlalulah program ini pada hari ini dengan memuatkan saya sebagai peserta daripada lebih kurang 40 orang yang lain.

Sesi pertama berlangsung pada pagi hari sekitar jam 9 sehingga 12 tengah hari. 

I got free gifts of a notebook and a pen, hehe.

Program bermula dengan sesi perkenalan oleh kesemua peserta yang mengambil masa lebih kurang satu jam.

---

- Sebelum Program (perspektif peribadi)

Jangkaan:
1. Program akan dihadiri oleh ramai pelajar, content creator, dan bakal content creator.
2. Pembelajaran secara praktikal akan berlangsung memandangkan laptop atau tab disyorkan untuk dibawa bersama.

Objektif:
1. Tambah pengetahuan dan pendedahan tentang konsep dakwah melalui platform media sosial.
2. Networking.
3. Saya yakin akan ada sesuatu yang 'luarbiasa' atau added value akan digarap dalam sesi ini memandangkan speaker merupakan orang yang berpengalaman dalam industri.
4. Mendapatkan jawapan kepada persoalan: 
(a) Adakah kaitan antara segala pandangan saya terhadap kandungan di media sosial pada hari ini yang kebanyakannya berunsur negatif akan disentuh dalam program ini? 
(b) Bagaimana peranan dakwah serta teknik yang ada boleh atasi pemasalahan ini? 
(c) Adakah ianya akan selari dengan pemikiran saya serta memberi suatu solusi yang boleh saya hadam untuk dipraktikkan bagi melawan arus yang sedia ada?
(d) Bagaimana Ally Iskandar, pengacara yang lejen dalam media utama tetapi jarang dilihat menjadi pengacara bagi program Islamik pada pengamatan saya ini boleh berkongsi tentang dakwah di media sosial?
5. Mencari prinsip yang ada dalam dakwah di media sosial bagi orang yang bukan berlatarbelakangkan agama.

- Selepas Program:

Luar jangkaan:
1. Program berlangsung bukan di auditorium tetapi di dalam bilik seminar. Tiada meja, tetapi that's not a problem.
2. Program yang lebih santai dan sangat interaktif, saya suka! Sebab an opportunity for me to share my thoughts dan ianya dibincangkan bersama.
3. It's not a 'masterclass'-like program, tetapi more to discussion and brainstorming. Dan saya suka sebab boleh kutip pelbagai sudut pandangan yang berbeza dan ada yang sama.
4. Critical thinking. Nice!
5. Problem solving mode of discussion.
6. Majoriti peserta telah berkerjaya dan masing-masing mempunyai perspektif pada tajuk program yang tersendiri.
7. Adik beradik perempuan speaker semuanya terlibat dalam badan NGO kebajikan yang sama. Menarik!
8. Flow pengisian terutamanya penggunaan slide yang minima tetapi kupasannya bercambah dengan adanya pertambahan isi oleh peserta yang berkongsi pengalaman dan sudut pandang yang kritis.

---

- Dapatan:


Highlighted points based on the audience's perspectives and the discussion.

Dalam dakwah di media sosial perlukan 'daya tarikan' melalui sentuhan kreativiti iaitu untuk mencipta sesuatu yang berbeza supaya ia dapat menyaingi kandungan yang sebaliknya.

Competitive vs. Sendu

Kita tidak perlu mengehadkan konsep 'Islami' hanya kepada kandungan yang berunsur hukum hakam, Al-Quran, hadis, masjid dan lain-lain tetapi sedarilah bahawa Islam adalah agama rahmatan lil 'alamin.

"Embedding things together"

Bermaksud, segala aspek yang terangkum di dalam aktiviti seharian manusia yang dimuatnaik di media sosial sepatutnya tidak dikecualikan daripada prinsip Islami. Hal ini termasuklah perniagaan, pangacaraan, perbankan, masakan, nyanyian, fotografi dan sebagainya yang menjadi kandungan di media sosial.

Sejarah tentang penggunaan terma "Islamik" yang asalnya bermula dengan terma "Mohamaden" pada sebelum tahun 1950.

Kitaran generasi yang melibatkan kaum tua (tradisional) dan kaum muda (reformasi) tetap akan berlaku seiring waktu. Tentangan tidak perlu menjadi penghalang kepada sentuhan pembaharuan.

Dakwah di media sosial yang hendak dilakukan secara meluas sepatutnya meng-objektif-kan kepada mesej dan nilai yang ingin disampaikan agar orang menyebarluaskan kebaikan. Ia tidak perlu dikecilkan kepada penyampaian berbentuk syarahan atau ucapan secara straight forward.

Contoh hasil media yang diulas serta dibincangkan bersama adalah lagu Bangun - Aman RA yang menduduki tempat kedua dalam AJL serta mencapai 18 juta tontonan di Youtube. Boleh jadi orang menilai lagu itu melalui penampilan penyanyi yang memakai rantai manakala pada sudut pandang lain lagu itu berkonsepkan empowerment, relatedness dan positive impact to the community di dalam klip video bergenre hiphop itu.

Standard -> Reliability -> Trusworthy

dakwah vs. brand marketing
(should Islam be marketed? or propogated)

monetize dakwah vs. "free-sabilillah"

Intention -> various methods application (with knowledge) -> fiqh media

Ketika sesi sudah tamat, saya sempat mendengarkan pandangan speaker tentang istilah "influencer". Beliau berpandangan bahawa seorang pendakwah tiada keperluan malah tidak disyorkan menggunakan gelaran influencer untuk mengiktiraf dirinya di media sosial. Sebaliknya, terserah kepada masyarakat atau netizen untuk dipengaruhi dan menggelar pendakwah itu dengan gelaran demikian.

Sekian.

(Program ini merupakan anjuran kolaborasi antara IIUM Academy & Omnia Academy Media Prima)

Alhamdulillah 'ala kulli hal.

Catatan,
MimRa.
[08 Syaaban 1445H]
18.02.2024

No comments:

Post a Comment

Kes Bunuh Di Malaysia Meningkat (CG003)

#tanyaapahariini #chatgpt "Kenapa kebelakangan ini ramai orang berani membunuh di Malaysia" Masalah peningkatan jenayah, termasuk ...