Friday 3 April 2020

Tidak Malu Berbuat Apa Saja (018)

Manusia,
Selalu tidak malu melakukan apa saja.
Di alam fana.
Juga tidak terkecuali,
Di alam maya.

Bersemangat menaip itu ini.
"Tentu mereka akan bersetuju denganku,"
"Mereka akan menyukai caraku,"
"Biarlah apa aku nak kata, itu aku. Lamanku adalah milikku, bukan milik mereka. Hak aku,"
"Biarlah, ini caraku menghilangkan kebosanan,"
"Menariknya apa yg mereka lakukan, aku juga mahu melakukannya,"
"Biarlah aku menontonnya, tiada siapa akan melihat apa yg aku tonton. Cuma aku yg boleh melihatnya, mendengarkannya,"
"Masaku adalah milikku, bukan milik orang lain. Suka hati aku mahu melakukan apa saja mengikut keinginanku,"

Adakah mereka tidak lagi sedar?
Tuhan itu Maha Melihat.
Walaupun sekecil zarah.
Walaupun sekecil plankton atau sebutir pasir halus,
Yang hidup di dalam laut dalam,
Di malam hari.
Allah Maha Menghisab.
Allah Maha Mengetahui.
Allah Maha Menghukum.
Tidakkah mereka takut?

Atau sekelumit iman sudah tiada?
Atau mereka cuma manusia yg sering "mengulangi" kesilapan,
Lalu, tidak dikesalinya?

Di manakah janji,
"Inna solati, wanusuki, wamahyaya, wamamati,
LILLAHI RABBIL 'ALAMIN," ?

Faghfirlana, ya Ghafur.

Catatan,
MimRa.
4 April 2020

First Edition: 04/04/2020

No comments:

Post a Comment

Kes Bunuh Di Malaysia Meningkat (CG003)

#tanyaapahariini #chatgpt "Kenapa kebelakangan ini ramai orang berani membunuh di Malaysia" Masalah peningkatan jenayah, termasuk ...