Thursday 25 January 2024

Melihat gelagat haiwan (109)

On-the-way ke tempat kerja, ketika menunggu lampu isyarat warna hijau, seperti biasa, saya memerhati gelagat monyet-monyet yang memanjat pokok-pokok serta kabel elektrik sama ada di sepanjang jalan atau yang melintasi jalan. Pagi tadi, perhatian saya hanya kepada seekor monyet sahaja. Saya expected yang monyet itu hendak melintasi jalan melalui kabel tetapi dia hanya berhenti pada kurang suku jalan (di atas kabel). Lalu dia pusing ke arah dari mana dia datang dan melihat persekitaran. Barangkali ada spesisnya di situ. Jika dilihat pada mukanya, saya membayangkan monolog monyet itu, 

"Hmm, biar aku duduk sini je. 
Taknaklah aku toleh dekat kereta-kereta manusia ni, aku kan monyet.
Eh, apalah yang kawan-kawan aku buat tu?.."

Hahaha. Tergelaklah saya seorang diri di dalam kereta.
Mana ada monyet berfikir sebegitu!

- Sifat Haiwan

Nah, begitulah sifatnya haiwan.
Mengimbau pelajaran di dalam kelas aqidah yang lalu, haiwan hanya akan mengulangi "pattern" kehidupan sehari-harian tanpa perlu berfikir.
Kita sering diperdengarkan bahawa, jika kita yang manusia ini menjalani kehidupan seharian tanpa "berfikir" mahupun "beriman" maka samalah kita dengan haiwan.

Jadi, bagaimana untuk kita bezakan diri kita dengan mereka (haiwan).
Saya cuba mengorek sedalam mungkin persamaan terlebih dahulu dengan merungkai persoalan-persoalan.

- Haiwan vs. Manusia

Soalan 1: Betul ke haiwan tidak berfikir? Kalau dia tidak berfikir, macamana dia boleh 'bersosial' dengan spesis dia, macamana dia boleh besarkan anak dia, dan cari makan apa semua?
Jawapan: Back to the lesson learnt in kelas aqidah tu. Mereka hanya menjalani pattern yang sama. Begitu juga dengan kita. Kita, ada masa kita buat something atau most of things tanpa perlu berfikir. Itu yang kita namakan "rutin". Contohnya, kita bangun tidur, secara tanpa perlu berfikir, kaki kita tahu nak berpusing dan turun dari katil. Lalu, bergerak ke bilik air. Ada ke kita bangun tidur, "oh aku dah bangun dari tidur... ok, sekarang aku gerakkan kaki aku... ok, sekarang aku dah boleh bergerak ke bilik air" - contoh rutin tanpa berfikir.

Tetapi, berbeza kan jika rutin kita itu ada yang memandu?
Ketika saya menulis monolog di atas.. saya ulang, 
"oh aku dah bangun dari tidur... ok, sekarang aku gerakkan kaki aku... ok, sekarang aku dah boleh bergerak ke bilik air"

- Robot?

Barangkali, ada yang kata. Eh, aku bangun aku berfikir kot! Aku overthink!
Betul, saya setuju. Dan, saya tidak sangkal lagi. Nak tahu sebab apa?
Sebab kita manusia laaahh.
Saya hampir nak samakan haiwan dengan robot. Sebab robot pun ada rutin. Tapi, tidak boleh. Kerana, beza robot dengan haiwan, robot tiada nafsu manakala haiwan ada nafsu. Haih, dah masuk tentang robot pula. Ada pula yang sebut tentang Artificial Intelligence (AI) nanti.

Baiklah. Haiwan tidak berfikir, dan manusia berfikir.
Itu topiknya.

- Step-by-step:

1. Apabila kita bangun tidur, kita berfikir. "Alhamdulillah aku hidup" Di mana di dalam Islam, dianjurkan malah sunnah Nabi s.a.w. untuk membaca doa bangun tidur.
2. Bergerak ke tandas. Sepanjang pergerakan untuk bangkit dan berjalan ke tandas, kita akan cuba mengingat semula, "apa yang telah aku rancang untuk hari ini?"
3. Di dalam tandas, "kejap lagi selepas bersiap, aku solat. Then, .. sekian.. sekian.."

Agak-agaknya, haiwan akan berfikir sedemikian ke?

- Ajaran Islam

Indahnya ajaran Islam. Setiap 'fi'il' (perbuatan) kita, sudah ada panduan melaksanakannya. Lebih indah lagi, panduan itu memanusiakan kita. Panduan itu memanfaatkan sepenuhnya kelebihan akal yang ada pada manusia. Apabila menyebut tentang 'memanfaatkan kelebihan' akal, analogi lain adalah: Kita lihat pada orang yang ada kelebihan harta dan kekayaan. Apa yang mereka buat dengan harta itu? Orang kaya yang bijak barangkali terus membuat pelaburan, menambah aset, mengurus kewangan dengan berhati-hati. Tetapi, pernahkah kita lihat orang kaya yang jatuh muflis? Apa punca mereka muflis? Bagaimana mereka boleh gagal mengurus harta serta ada juga yang muflis kerana dikhianat?

Di situlah pentingnya ilmu. Islam mengangkat orang yang berilmu dengan satu darjat yang lain lebih tinggi.
Sudahlah manusia ada akal - Akal perlu dipandu dengan ilmu bagi memastikan tindakan yang dibuat itu betul, salah, baik, tidak baik, memudaratkan, tidak memudaratkan.
Dan, sebagai hamba Allah, tidak cukup dengan ilmu. Kerana apalah ertinya ada ilmu tinggi jika dia sombong. Maka, iringilah ilmu dengan iman. Hidupmu pasti lebih bermakna di dunia dan di akhirat.

---

***Soalan 2: Jika betul haiwan tidak berfikir, bagaimana boleh ada haiwan yang paling bijak di dunia? Bagaimana haiwan boleh memahami manusia? Bagaimana haiwan di sarkas dan zoo boleh pandai membuat pertunjukan?
- Sila jawabkan. Terima kasih!

---

Kita manusia. Dan, cuba fikir tentang memanusiakan manusia.
Wallahua'lam.

Catatan,
MimRa.
[14 Rejab 1445H]
26.01.2024

No comments:

Post a Comment

Kes Bunuh Di Malaysia Meningkat (CG003)

#tanyaapahariini #chatgpt "Kenapa kebelakangan ini ramai orang berani membunuh di Malaysia" Masalah peningkatan jenayah, termasuk ...