Thursday 8 June 2023

Syurga yang dirindui (089)

Rindu taman syurga dunia.

Hari ini dimaklumkan kelas kitab hujung minggu ini ditunda. Sedih.
Ibarat mendapati rombongan lawatan untuk ke suatu tempat indah (seperti dalam dokumentari National Geography) dibatalkan.
Segala peringatan, dan ilmu baru itu menyuburi dan menyegarkan hati yang kusam layu sepanjang tempoh perantaraan satu kelas dengan kelas yang lain.
Pergi ke majlis ilmu ibarat melangkah masuk ke suatu dunia penuh dengan tumbuh-tumbuhan menghijau indah berembun, mengalir pada tanahnya sungai jernih berada di puncak gunung, udaranya nyaman, sejuk. MasyaAllah, bagaimanalah rupa syurga sebenar nanti. Segala yang dibayangkan ini tersangatlah 'low standard' berbanding syurga sebenar nanti!
Di dalam majlis ilmu, disertai oleh orang-orang yang hatinya ingin tahu, ingin belajar tentang agama. Menundukkan keegoan, dan rasa sombong. Menyucikan jiwa dengan mendengar kisah-kisah orang soleh. Dan bersedia membetulkan apa yang salah selama ini telah dilakukan. Malah, ada malaikat yang melebarkan sayap dan mendoakan keampunan dan rahmat kepada ahlinya.
InsyaAllah saya taknak give up ajak dan cuba mempengaruhi kawan-kawan untuk sama-sama join kelas agama. Saya nak kalian juga merasai keindahan dan ketenangan dalamnya. Keindahannya sungguh saya tak mampu ungkapkan.
Saya yakin, pada setiap jiwa itu ada rasa ingin "mencari".. tiada wujudnya pencarian tanpa suatu kehilangan. Pada jiwa kita ada sesuatu yang hilang. Yang dicari oleh orang beriman adalah hikmah. Hikmah itu kita akan jumpa hanya apabila kita temuinya, kita kutipnya, lalu kita tepuk-tepuk dan membersihkan debu keraguan yang ada padanya. Iaitu, dengan curahan ilmu tentangnya pula. Cari.. cari.. dan cari.
Perjalanan pencarian ini tiada titik tamatnya sehingga kita dijemput Pencipta.
---
Saya belum ada sifat "daring" untuk mengajak secara terang-terangan atau lebih aggresif atau aktif. Jadi, platform seperti penulisan di FB, status Whatsapp dan Telegram sahaja fokus pendekatan saya buat masa ini.
Saya ingin mengambil tauladan sifat seorang ulamak, bahawa andai saya ikhlas menyampaikan, insyaAllah akan ada hati-hati yang akan terpaut dan terkesan. Keep on mengingatkan diri bahawa semua yang dilakukan hanya untuk bawa kalian kepada Allah s.w.t. dan bukan kepada diri saya.
"Belum" itu tidak bermakna tidak akan melakukannya, cuma belum tiba lagi masanya. InsyaAllah, petunjuk Allah s.w.t. sentiasa diharapkan. Demi menjaga hati daripada penyakit-penyakit yang akan menyebabkan usaha saya itu sia-sia dan dalam masa yang sama tidak mahu berhenti dalam usaha "dakwah" iaitu sunnah Rasulullah s.a.w. yang paling besar. Tanpa dakwah baginda s.a.w., Islam tidak sampai kepada kita. Islam = sejahtera. Tanpa Islam, hari ini kita tidak sejahtera. Dengan Islam, kita peroleh sejahteraan jiwa.
Saya ingin quote potongan petikan yang saya baca di dalam kitab Syamail Rasulullah s.a.w. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Hanyasanya dibangkitkan akan daku jadi Nabi kerana memberi rahmat akan manusia dan tiada dibangkitkan akan daku kerana melaknat mereka itu"
- walaupun doa Nabi s.a.w. itu makbul, baginda s.a.w. tidak menggunakan kelebihan itu untuk melaknat musuh supaya mereka binasa (dibalas dengan balasan yang buruk).
- sebaliknya, Rasulullah s.a.w. tidak berputus asa untuk menyampaikan rahmat (Islam) kepada sesiapa sahaja tidak kira raja mahupun rakyat marhaen.
MasyaAllah, indahnya akhlak Nabi s.a.w.. Tiada siapa manusia yang lebih indah daripada baginda s.a.w.🤍
Allahumma solli 'ala Muhammad wa'ala ali Muhammad.
Wallahu'alam.
~CM~
[20 Zulkaedah 1444H]

No comments:

Post a Comment

Kes Bunuh Di Malaysia Meningkat (CG003)

#tanyaapahariini #chatgpt "Kenapa kebelakangan ini ramai orang berani membunuh di Malaysia" Masalah peningkatan jenayah, termasuk ...